Ridnivåer och målbeskrivningar

Nyfiken på hur du utvecklas som ryttare på Täby Ryttarcenter och vilken nivå du ska börja rida på? Vi fokuserar på att varje ridlektion ska vara rolig, säker och utvecklande för dig. 

Ridskolan Hästarna Säkerhet Priser

Ridnivåer

Varje ridkurs på Täby Ryttarcenter innehåller säkerhets-, rid- och hästteori, samt praktisk ridlära då vi lär oss att hantera hästen. Varje ridnivå repeterar vad vi lärde oss på föregående nivå och utökar dina ridkunskaper, ridnivå för ridnivå.

Alla ridlektioner anpassas efter eleverna och säkerheten har alltid första prioritet hos oss.

Nedan ser du vad du kan se fram emot på din ridkurs och i framtiden när du rider med oss på Täby Ryttarcenter!

Knatteridning (4-6 år)

MÅL

Att ryttaren under lekfulla former lär känna hästen och lär sig de första grunderna i ridning.

TEORI/HÄSTKUNSKAP

  • Presentation av ridskolan och anläggningen.
  • Säkerhet i stallet och på lektionerna.
  • Stallet: hästens hem och dess regler.
  • Hur man gör i ordning hästen före och efter lektionen tillsammans med en förälder.
  • Hur man leder hästen till och från ridhuset och på lektionerna tillsammans med en förälder.
  • Att klä sig för ridning.
  • Grimman: hur sätter man på och hur tar man av den?
  • Hästens utrustning vid ridning: sadeln och träns.
  • Introduktion till hästens beteende.
  • Att sköta hästen: mycket mer än bara att rykta.
  • Balans- och koordinationslekar.

RIDLÄRA

  • Hur man håller i tyglarna och tar stigbyglarna.
  • Öva hjälperna: sätta igång, sakta av, göra halt och vända.
  • Styra hästen: styrövningsbana.
  • Fyrkantsspåret.
  • Snett igenom, vänd rätt upp, vänd över ridbanan.
  • Volt och volt tillbaka.
  • Lättridning.
  • Lätt sits över bommar.
  • Prova på barbackaridning.
  • Sits- och balansövningar.
  • Ridning i skog och mark.

Nybörjare (från 7 år)

MÅL

Att ryttaren på ett roligt, avslappnat, säkert och enkelt sätt lär känna hästen och lär sig de första grunderna i ridning.

TEORI/HÄSTKUNSKAP

  • Presentation av ridskolan och anläggningen.
  • Säkerhet i stallet och på lektionerna.
  • Stallet: hästens hem och dess regler.
  • Hur man gör i ordning hästen före och efter lektionen tillsammans med en förälder.
  • Hur man leder hästen till och från ridhuset och på lektionerna tillsammans med en förälder.
  • Att leda på lektionerna - förälder.
  • Att klä sig för ridning.
  • Grimman: hur sätter man på och hur tar man av den?
  • Hästens utrustning vid ridning: sadeln och träns.
  • Introduktion till hästens beteende och en säker hantering av hästen.
  • Att sköta hästen: mycket mer än bara att rykta.
  • Balans- och koordinationslekar.
  • Visa korrekt upp- och avsittning.
  • Ta barnmärken.

RIDLÄRA

  • Hur man håller i tyglarna och tar stigbyglarna.
  • Öva att leda och ställa upp på medellinjen.
  • Öva hjälperna: sätta igång, sakta av, göra halt och vända.
  • Styra hästen: styrövningsbana.
  • Rida med och utan tät – träna på att hålla avstånd.
  • Fyrkantsspåret.
  • Snett igenom, vänd rätt upp, vänd över ridbanan.
  • Volt och volt tillbaka.
  • Lättridning.
  • Lätt sits över bommar.
  • Prova på barbackaridning.
  • Sits- och balansövningar.
  • Ridning i skog och mark.

Nybörjare fortsättning

MÅL

Repetition: ryttaren skall behärska allt i målbeskrivningen för nybörjare. Dessutom skall eleven kunna rida utan ledare i skritt och trav, prova galopp med ledare och lära sig ridvägarna: mittvolten, samt A- och C- volterna.

Nybörjare (tonåring & vuxen)

MÅL

Att ryttaren på ett avspänt, säkert och enkelt sätt lär känna hästen och lär sig de första grunderna i ridning.

TEORI/HÄSTKUNSKAP

  • Presentation av ridskolan och anläggningen.
  • Säkerhet i stallet och på lektionerna.
  • Stallet: hästens hem och dess regler.
  • Att göra i ordning hästen före och efter lektionen.
  • Att leda hästen till och från ridhuset.
  • Att klä sig för ridning.
  • Grimman: hur man sätter på och hur man tar av en grimma.
  • Hästens utrustning vid ridning: sadel och träns.
  • Introduktion till hästens beteende och en säker hantering av hästen.
  • Att sköta hästen: mycket mer än bara att rykta.
  • Balans- och koordinationsövningar.
  • Visa korrekt upp- och avsittning.

RIDLÄRA

  • Öva att leda och ställa upp på medellinjen.
  • Korrekt upp och avsittning.
  • Hur man håller i tyglarna och tar stigbyglarna.
  • Öva hjälperna: sätta igång, sakta av, göra halt och vända.
  • Styra hästen: styrövningsbana.
  • Rida med och utan tät – träna på att hålla avstånd.
  • Fyrkantsspåret.
  • Snett igenom, vänd rätt upp, vänd över ridbanan.
  • Volt och volt tillbaka.
  • Lättridning.
  • Lätt sits över bommar.
  • Sits- och balansövningar.
  • Ridning i skog och mark.

Nybörjare fortsättning (tonåring & vuxen)

MÅL

Repetition: ryttaren skall behärska allt i målbeskrivningen för nybörjare. Dessutom skall eleven börja prova på galopp och lära sig ridvägarna: mittvolten samt A- och C-volterna.

Nivå 0

MÅL

Repetition: ryttaren skall behärska allt i målbeskrivningarna för nybörjare och nybörjare fortsättning. Dessutom skall eleven förbättra sitsen, balansen och förmågan att använda hjälperna för att få bättre följsamhet och kontroll. Ryttaren skall på ett säkert sätt kunna galoppera och hoppa små hinder utan ledare.

TEORI/HÄSTKUNSKAP

  • Ridlära.
  • Säkerhet i stallet och på lektionerna.
  • Hästens olika delar (enkelt).
  • Grundfärgerna.
  • Hästens utrustning: sadelns och tränsets delar.
  • Visitation.
  • Hästens beteende.
  • Hästens dagliga vård.
  • Ta barnmärken.

RIDLÄRA

  • Befästa de grundläggande hjälperna.
  • Prova serpentiner över medellinjen i skritt.
  • Serpentin längs långsidan.
  • Galoppfattningar och avbrott på volterna.
  • Övergångar.
  • Introduktion till rätt sittben.
  • Inner- och yttersida.
  • Höger och vänster varv.
  • Olika styrövningar: vändande hjälper.
  • Introduktion till sidförande skänkel.
  • Lodrät och lätt sits med och utan bommar.
  • Hoppa små hinder.
  • Sits- och balansövningar.
  • Ridning i skog och mark.
  • Trav nedsittning med och utan stigbyglar, korta intervaller.

Nivå 1

MÅL

Repetition: ryttaren skall behärska allt i målbeskrivningarna från nybörjare till nivå 0. Dessutom skall eleven klara att rida säkert i alla gångarter, hoppa låga hinder och kunna rida ut i skog och mark.

TEORI/HÄSTKUNSKAP

  • Ridlära.
  • Säkerhet i stallet och på lektionerna.
  • Fortsättning av hästens delar.
  • Färger och tecken.
  • Enklare hindertyper.
  • Persedelvård.
  • Sadelns och tränsets delar, samt börja sadla och tränsa självständigt.
  • Visitation.
  • Hästens beteende och sinnen.
  • Träna korrekt upp- och avsittning.

RIDLÄRA

  • Byt om volt.
  • Tempoväxlingar.
  • Högre krav på galoppfattningarna.
  • Introduktion av rätt galopp.
  • Rätt sittben.
  • Nedsittning i trav med och utan stigbyglar.
  • Introduktion av att ställa hästen.
  • Fortsättning av sidförande skänkel.
  • Rida svängar i lätt sits.
  • Tvåpunktssits.
  • Hoppa små hinder.
  • Enklare bana med bommar.
  • Sits- och balansövningar.
  • Ridning i skog och mark där även instruktören rider.

Nivå 2

MÅL

Repetition: ryttaren skall behärska allt i målbeskrivningarna för samtliga lägre nivåer. Dessutom skall eleven klara att rida säkert på olika hästar i alla gångarter. Ryttaren skall kontrollerat kunna hoppa enkla hinder och en liten bana med god balans och följsamhet. Samverkan mellan hjälperna skall vidareutvecklas och eleverna skall kunna rida mer korrekt på raka och böjda spår.

TEORI/HÄSTKUNSKAP

  • Ridlära.
  • Säkerhet i stallet och på lektionerna.
  • Bra stallmiljö.
  • Hästens dagliga vård.
  • Dekorativ hästvård.
  • Fortsättning av hästens delar.
  • Fortsättning av färger och tecken.
  • Hindertyper.
  • Introduktion till bedömningsregler vid märkestagning och tävling.
  • Ridhusregler.
  • Introduktion till foderlära.
  • Visitation.
  • Hästens beteende och sinnen.
  • Korrekt upp- och avsittning.

RIDLÄRA

  • Vända igenom volten, halvt igenom, hörnlinjen, öka och minska volterna och vändning över halva ridbanan.
  • Öppna och slutna delen av volten.
  • Att ställa hästen.
  • Rätt och fel galopp.
  • Förfina övergångar och halter.
  • Hörnpasseringar och träna noggrannheten i ridvägarna och ridningen på böjt och rakt spår.
  • Fortsatt övning av ryttarens hjälper, först renodlade och sedan samverkande.
  • Större krav på utförandet av de sidförande hjälperna.
  • Framdelsvändningar.
  • Två- och trepunktssits (med betoning på användandet av tvåpunktssits).
  • Hoppa små serier, studs och liten bana.
  • Sits- och balansövningar.
  • Ridning i skog och mark.

Nivå 3

MÅL

Repetition: ryttaren skall behärska allt i målbeskrivningarna för de lägre nivåerna samt förbättra sitsen och inverkan. Ryttaren skall ha kunskap nog för att klara att delta i klubbtävlingar.

TEORI/HÄSTKUNSKAP

  • Ridlära.
  • Säkerhet i stallet och på lektionerna.
  • Att tävla.
  • Grundläggande kännedom om TR i hoppning och dressyr.
  • Hästens hovvård, verkning och beslag.
  • Fortsättning av hästens delar.
  • Foderlära.
  • Hindertyper.
  • Visitation, sjukvård och vanliga sjukdomar.
  • Hästens beteende och sinnen.
  • Munderingens avpassning.
  • Kännedom om olika typer av sadlar, träns och annan utrustning.
  • Introduktion av hästens form och lösgjordhet.
  • Allemansrätten.

RIDLÄRA

  • Alla ridvägar.
  • Takt och tempo.
  • Större krav på övergångar och tempoväxlingar.
  • Skänkelvikning.
  • Introduktion av bakdelsvändningar och halvhalter.
  • Prova ryggning.
  • Påverka galoppen i dressyren och hoppningen.
  • Hoppning i trav och galopp med kort och lång anridning.
  • Hoppa bana med större krav på sits, balans och följsamhet.
  • Sits- och balansövningar.
  • Ridning i skog och mark.

Nivå 4

MÅL

Repetition: ryttaren skall behärska allt i målbeskrivningarna för de lägre nivåerna. Dessutom skall eleven ha utvecklat sin förmåga att arbeta olika hästar självständigt och kunna känna och anpassa form och balans. Ryttaren skall ha kunskap nog för att delta på klubbtävlingar.

TEORI/HÄSTKUNSKAP

  • Ridlära.
  • Säkerhet i stallet och på lektionerna.
  • Att tävla.
  • Att ha en egen häst.
  • Introduktion om hästens tänder och bettets inverkan på hästens mun.
  • Sjukdomar, hältor, stallovanor, sårvård, vaccinationer, parasiter och avmaskning.
  • Häst vid hand.
  • Longering.
  • Löshoppning.
  • Teoretisk genomgång av säker lastning och transport av häst.
  • Hästens delar.
  • Utbildningsskalan.
  • Fortsättning av hästens form och lösgjordhet.
  • Hästens beteende.

RIDLÄRA

  • Alla ridvägar.
  • Halvhalter.
  • Takt och tempo.
  • Större krav på övergångar och tempoväxlingar.
  • Högre krav på galoppfattningar, avbrott och galopparbete.
  • Bakdelsvändningar.
  • Tagen bakdel.
  • Bogen in.
  • Ryggning.
  • Påverka galoppen i dressyren och hoppningen.
  • Reglera galoppsprång i hoppningen.
  • Hoppning av bana med noggranna vägar och tempo.
  • Sits- och balansövningar.
  • Ridning i skog och mark.

Nivå 5

MÅL

Repetition: ryttaren skall behärska allt i målbeskrivningarna för de lägre nivåerna. Dessutom skall eleverna kunna arbeta enskilt i en för hästen ändamålsenlig form och utveckla förmågan att korrigera formen på hästar i fel form, kunna analysera vad man skall göra när man stöter på problem i olika rörelser etc. Högre krav på utförandet av övningarna i dressyren och banhoppningen.

TEORI/HÄSTKUNSKAP

  • Säkerhet i stallet och på lektionerna.
  • Exteriörbedömning, exteriöra avvikelser och betydelsen för hållbarheten.
  • Tömkörning.
  • Att köpa häst.
  • Unghästens utbildning.
  • Hästens anatomi: skelett, inre organ, muskler och senor.
  • Beräkna foderstater.
  • Hästens historia och utveckling.

RIDLÄRA

  • Vidareutveckla sitsen och förmågan att samordna och använda hjälperna.
  • Arbeta vidare med utbildningsskalans olika delar samt rörelser och övningar lämpade för dessa:
    • Takt
    • Lösgjordhet
    • Stöd
    • Scvhung
    • Rakriktning
    • Samling
  • Mellangångarter och ökade gångarter.
  • Förvänd galopp.
  • Introduktion av skolorna.
  • Självständig ridning.
  • Hoppning.
  • Sits- och balansövningar.
  • Ridning i skog och mark.
Anabel hälsar gärna nya ridskoleelever välkomna.